Ihana miniloma meni oikein hyvin ja mulla oli niiiiin mukavaa hoitohenkilökunnan kanssa! Ette usko, mutta vielä viikollakin olen hyppelehtinyt ja haukahdellut kuin penskana konsanaan :D Miten tulikin niin nuorekas olo...?

Mutta, nyt mä muistutan kaikkia teitä karvakuonojen kavereita siitä, että meidän - niin juuri - sinun ja koiruuden suhde on ainutlaatuinen <3 Oheinen teksti löytyi Mielen Ihmeet sivustolta.

Two_of_us.jpg

Joillain enkeleillä ei ole siipiä lainkaan. Niillä on sen sijaan neljä tassua, karvainen vartalo, pyöreä kirsu, tarkkaavaiset korvat sekä roppakaupalla ehdotonta rakkautta.

Koiran kanssa eläminen muuttaa elämäsi. Se ei ainoastaan tuo sinulle vastuuta, mutta myös loputtomasti opittavaa sekä hyvinvointia elämään. Suurimman osan elämästäni eläinten kanssa jakaneena voin todeta olleeni ja olevani valtavan onnellinen. Se on myös hyödyntänyt minua mitä moninaisimmilla eri tavoilla. Tässä ovat ne 7 asiaa, jotka koirani opetti minulle: 

1 – Rakasta ehdoitta

Koirani opetti minulle sitoutumisen merkityksen ja kuinka rakkauttaan voi antaa sydämensä pohjasta. Koiralleni kuuluu kiitos siitä, että opin uskollisuuden ja ehdottoman rakkauden arvon. Ehdoton rakkaus, joka viestittää: “Rakastan sitä, että olet aina rinnallani, sillä sinun seurassasi elämä on äärettömän paljon parempaa.”

2 – Ole kärsivällinen ja anna anteeksi

Itse asiassa koirani opettaa minulle joka päivä, ettei suuttuminen kannata. Elämä ei aina ole ruusuilla tanssimista, ja minun koirani jos kuka tietää sen. Hän on kuitenkin kykeneväinen antamaan anteeksi minkä tahansa vääryyden tai kilahtamiseni ja siirtymään eteenpäin kuin mitään ei ikinä olisi tapahtunutkaan. Tämän hän tekee, koska meidän välillämme oleva side on paljon suurempi kuin mikään ohimenevä raivonpurkaus.

Hän ymmärtää minua, eikä vaadi minua täyttämään tiettyjä ehtoja voidakseen rakastaa minua. Koirani edustaa minulle ehdotonta hyvyyttä ja aitoutta.

3 – Elä jokainen hetki intensiivisesti

Hän nauttii pitkistä kävelyistä ja käyttäytyy leikkiessään ja ruokaillessaan ikään kuin se olisi hänen elämänsä viimeinen kerta. Hänelläkin on toki omat huolensa ja murheensa, mutta kaikki pienetkin asiat tuovat hänelle iloa. Koirani vaikuttaa siltä, että hän kokee kaiken valtavalla intensiivisyydellä. Se on vähän niinkuin ”koirafilosofian carpe diem”.

Lisäksi hän viettää joka päivä aikaa ahkerasti liikkuen ja ympäristöään tutkien. Päivääkään ei kulu, etteikö hän tekisi näitä asioita, vaikka se olisikin vain vähän. Mitä yhteisiin lenkkeihimme tulee, koiraani ei kiinnosta matkamme määränpää vaan hän on täydellisen onnellinen voidessaan pitää minulle seuraa ja osaa todella arvostaa näitä yhteisiä hetkiä. Mikään muu ei saa minua hymyilemään yhtä paljon kuin se, kuinka paljon hän ilahtuu ja riehaantuu lähtiessämme kävelylle yhdessä.


Koira ja ihminen

4 – Nauti olostasi kaaoksenkin keskellä

Rakastan hänen tapaansa pitää kaaos järjestyksessä. Kaikkien ympäri taloa ja pihaa levittäytyneiden purulelujen ja luiden keskeltäkin hänellä on uskomaton kyky löytää juuri haluamansa asia.

Ei ole mitään syytä tuhlata aikaa hänen tavaroidensa järjestelemiseen tai asettaa prioriteetteja hänen kohdallaan; koirani on onnellinen riippumatta siitä, kuinka paljon tai vähän hänellä on. Hän muistaa, että hänellä on joku tietty asia, ja hän totisesti tietää kuinka siitä otetaan kaikki ilo irti.

Jos alan keräilemään hänen lelujaan viedäkseni ne kaikki yhteen paikkaan hänen petiinsä, hän seuraa minua ympäriinsä varmistaakseen, että hän on perillä siitä mihin mikäkin lelu pannaan. Ja mikä uskomattominta, hän todella kiinnittää huomiota ja painaa muistiinsa lelujen uudet sijainnit. Kunpa minäkin voisin järjestää elämäni tällä tavalla ilman huolta siitä, ovatko kaikki paikat järjestyksessä.

5 – Elämän pienistä iloista nauttiminen 

Hänen rauhallista hengitystään kuunteleminen keskellä yötä tuo minulle sanoinkuvaamattoman rauhan tunteen. Hän käpertyy viereeni nukkumaan tuntien olonsa turvalliseksi ja rakastetuksi, aivan kuten minäkin hänen vieressään. Minusta on yhtä rauhoittavaa kuunnella häntä kuin kuunnella vaikkapa valtameren kaukaista kohinaa tai lintujen visertelyä.


6 – Kiinnitä huomiota elekieleen

Hän ei välttämättä ymmärrä kaikkea mitä hänelle sanon, mutta hän tietää, miltä minusta tuntuu kun kerron hänelle jotakin eleiden välityksellä tai vartaloni asennon kautta. Meistä kumpikin on tullut hyvin taitavaksi toistemme ymmärtämisessä, eikä mikään enää jää meiltä huomaamatta. Eläimet totisesti ovat varsinaisia tunteiden tunnistajia.

On hyvin yleistä, että koko elämänsä eläinten parissa viettäneet ihmiset toisinaan tuntevat, että eläimet todella ymmärtävät, mitä heille viestitämme. Se on aivan totta, ne tosiaan ymmärtävät… En ole varma johtuuko se siitä mitä sanon tai teen, mutta kykymme kommunikoida ja olla vuorovaikutuksessa keskenämme on uskomaton. Tämä on todella saanut minut ymmärtämään, miten paljon pystynkään itsestäni välittämään sanattoman viestinnän kautta.

7 – Pidä itseäsi ainutlaatuisena ja korvaamattomana

Koirat voivat opettaa meille ihmisille satoja asioita, antaa meille kaiken tarvitsemamme ja seurata meitä rinnallamme läpi elämän. Kaikista arvokkain asia, jonka koirat meille kuitenkin opettavat, on oppia hyväksymään itsemme sellaisena kuin olemme ja tiedostamaan, että jokainen meistä ansaitsee rakkautta osakseen.

Koirani on tehnyt minusta paremman ihmisen ja tiedän, että hän tekee minusta päivä päivältä vieläkin paremman. Hän on opettanut minulle, että minua voi rakastaa intensiivisesti ja ehdoitta juuri sellaisena kuin olen. Hän on myös opettanut minulle, kuinka tärkeää on sanoa ”minä rakastan sinua” joka päivä, ja myös kuinka rakkautensa voi ilmaista ilman sanoja.