GOOOOD MORNING koirakansa ja muutkin! Eilinen päivä sit oli ja meni tosi harmaana. Nukuin ihan hitokseen hyvin ja ihan koko päivän. Sit mulle kävi taas yks pikku käpy, niinkuin kävi edellisenäkin päivänä... Toinen mun henkilökunnasta on sit jo aloittanut joulufiilistelyn ja virittänyt ruokahuoneen akkunan puitteille sellaisen kynttelikön, noh hitto! Sehän on mun tiellä, kun kurkin siit fönsteristä ulos just ennen noiden kotiintuloa. Arvaatte varmaan, et se hely tippui toistamiseen sit lattialle ja rikkihän se meni... Ei ollu mun vika, mitäs jättivät sen siihen just hollille ja mun tielle!

Sleepy_Jerry.jpg  Morning_fog_FotoSketcher.jpg #Päiväunilla*#                                              #Aamusumu#                        

 

Siit vanhenemisesta vielä tuli mieleen. Et, treffasin toissa päivänä mun ihan parhaan naapurin ikinä Epun. Eppu on kultsu tost meidän seinän takaa ja sillä on viel kunnioitettavampi ikä, kuin mulla - 14 vee ja hienost äijä vielä painaa mennä. Niin hänen kanssaan vaan tuumailtiin, et myös noi nivelet on alkanu jotenki narisee tai reistaileen näissä mittarilukemissa. Vaikka mulla on vähän toi ad-hd, niin noi nivelrempat ei hirveesti mun menossa näy... Eppu on muuten siit särmä äijä, et se ei oo millensäkkään meikästä. Meil on niinku tosi cool respect toisiamme kohtaan. No ollaanhan me tavallaan kuin sielun veljiä päivät pääksyään yhdessä kotivahteina näil hoodeilla, seinä vaan välissä.

Tänään olikin outo aamu! Maa rapsakassa kuurassa, mut ihan himmee sumu? Meikäläisen tasolla maailmaa katsottuna, ei meinannut nähdä oikeesti viipottaa menee kunnolla. Törmättiin pariin tuppisuuhun isoine koirineen, onneks mun vaistot auttoi väistää noi tilanteet. Vaiks toi mun hihnanpää onkin melkosen aamuäree, niin kyl se yleensä huomioi vastaantulevat koiraulkoilijat esim. nyökkäämällä tai sanomalla 'Huomenta'. Suomalaiset on vaan niin 'jäyhiä jäpöttijiä' ettei paljo muita huomioida matkan varrella! Paitsi meidän kotikadulla. Siin asuu oikeesti kivaa jengii. Kaikki tervehtii meitä, jopa aamuisinkin. Pari tutumpaa uskaltautuu jopa rapsuttaa meitsii, jos sattuvat kohille.

Voi koirantassu sentään, et eilen oli herkkuilta! Me syötiin palvelusväen kaa vesimelonii ja mangoo :9 :)' Mä rakastan hedelmiä, onneksi niitä syödään meillä ja PALJON! Ruoka noin ylipäätään on ihanaa. Välillä mä vaan kyllästyn, kun aina on sitä samaa; raakaravintoo kera raksujen... :< Mä yritän vähän vihjailla noille - käyn vaan tylysti katsomassa mitä kuppiin on laitettu, et vois välistä tarjota esim. mun herkkuu tonnikalaa tai että poron sisäfile tai ne pakastekanankaulat tmv. maistuisi 8==D. Ei vaan oo menny läpi mun protestit - toinen sanoo aina "Ala vaan nyt syödä. Koita muistaa, et Romaniassa tai Virossa on paljon koiria, jotka ei saa lainkaan ruokaa etc." Toinen tyyppi taas syöttää mulle kädestään tota moskaa - pakkohan siinä on sitten taipua :!

Tiesitkö, että löytökoirien tilanne Romaniassa on EU:n heikoin (www.pelastetaankoirat.com)

Vaikka Romania on EU-maa on valtion eläinsuojelun taso vielä olematon. Erityisesti maan löytökoiraongelma on valtava, todennäköisesti pahin kaikista EU-maista. Yksin maan pääkaupungissa Bukarestissa arvioidaan elävän kaduilla noin 50 000 koiraa. Kaikkiaan arviot Romaniassa elävien kulkukoirien määrästä vaihtelevat 2 miljoonasta jopa 5 miljoonaan koiraan.

Ongelma on paisunut aina 1980-luvulta lähtien, jolloin voimakkaasti ajettu kaupungistuminen sai maalta pois muuttaneet ihmiset hylkäämään lemmikkinsä, kun kaupunkiasuntoihin ei saanut ottaa eläimiä. Kaduilla asuvien koirien määrä on siitä lähtien pysynyt korkeana, vaikka viranomaiset ovat kerta toisensa jälkeen yrittäneet hävittää koiria erilaisilla joukkotappamismenetelmillä. Koiria on mm. myrkytetty ja ammuttu niiden kärsimyksistä välittämättä. Satojen tuhansien koirien tappamisella ei ole kuitenkaan ollut vaikutusta kulkukoirien kokonaismäärään, sillä tapettujen koirien tilalle ovat siirtyneet aina uudet, syrjäisemmillä alueilla asuneet koirat, jotka ovat alkaneet lisääntyä alueella taas tehokkaasti. Ongelma onkin ratkaistava pitkäjänteisemmillä menetelmillä. Muualla maailmassa hyviä tuloksia on saatu erityisesti kattavilla sterilointiprojekteilla, yhdistettynä ihmisten laajaan valistamiseen eläinsuojelusta ja lemmikkien oikeanlaisesta kohtelusta.

Vuonna 2008 Romaniassa tuli voimaan laki, joka kieltää terveen lemmikkieläimen lopettamisen. Siitä lähtien koiria on kerätty huonosti hoidettuihin kunnallisiin tarhoihin, joissa eläimistä ei huolehdita minimiä enempää. Julmat tappamiset eivät kuitenkaan ole tähän loppuneet, vaan koiria lopetetaan sekä kaduilla että tarhoilla yhä laittomasti ja raaoilla menetelmillä. Lemmikkien lopettamisen kieltävä laki on tällä hetkellä uhattuna, ja jos laki kumotaan, voivat koirien laajat joukkotappamiset alkaa uudestaan – vaikka ne on jo todettu paitsi kalliiksi toteuttaa, myös täysin tehottomiksi. Sen sijaan joukkotappamiset lietsovat entisestään koirien kiduttamisia, myrkyttämisiä ja pahoinpitelyjä.